CAMINADES REALITZADES

42. Caminada Ametllers Florits de Castelldans
8,5 km 11/03/2024 ''La petita California''

El passat diumenge 10 de març vam realitzar la caminada cultural entre ametllers florits de Castelldans.

La caminada va iniciar-se a les 9.00 des de la plaça Catalunya. Una trentena de caminadors i caminadores van engegar la marxa cap a la Serra del Timonell, on van poder contemplar unes magnífiques vistes de tota la plana de Lleida, recorrent corriols estrets rodejant tota la serra.

Al final del descens de la serra, vam realitzar una petita aturada per agafar forces a l'avituallament que prèviament s'havia preparat.

Represa la marxa, ens vàrem endinsar cap a les diferents parades d'ametllers florits per on transcorria la ruta fins a arribar una altra vegada al punt d'inici de la ruta.

A l'arribar de la ruta, els participants van poder gaudir d'un vermut popular organitzat per l'Ajuntament de Castelldans i van poder degustar diferents productes del municipi.

A continuació, us adjuntem el recull fotogràfic de la caminada:

41. Caminada i visita a la Fira del món de l'oli
7km  26/11/2023 (JUNCOSA)

El passat diumenge dia 26 vam arrancar el nou programa de caminades culturals amb l'objectiu de poder visitar els actes firals que se celebren en els diferents municipis de les Garrigues.

La primera fira que vam visitar va ser la Fira del món de l'oli de Juncosa. En aquesta caminada iniciada a les 8:30 del matí, vam realitzar una ruta circular de 7km pel terme de Juncosa recorrent camins envoltats de granges, ametllers, oliveres i cabanes de volta; una ruta assequible per a tothom, fins i tot, per als més petits.

En aquest recorregut ens vam trobar dues cabanes de volta, la Cabana de Cal Guiu i la Cabana de Cal Cameta, dues cabanes precioses, on des de l'ajuntament i associacions de Juncosa, demanen ajuda a tots els juncosans i juncosanes per a seguir mantenint en bon estat aquestes infraestructures.

A mig camí, vam fer una aturada al dipòsit d'aigua, a l'avituallament que ens vam trobar, per a reposar forces i poder continuar amb la ruta.

En finalitzar la ruta, ens estava esperant un merescudíssim esmorzar de fira i tot seguit, vam fer una visita a les diferents parades que hi havia a la plaça de l'ajuntament.

Volem agraïr la col·laboració del Ferran i la Sílvia per la seva tasca de guia de la caminada i les seves explicacions durant tota la ruta.

A continuació, us adjuntem el track i la recopilació d'imatges de la caminada:

41. Ruta dels camins de l'aigua al secà
10km  16/04/2023 (TARRÉS)

El diumenge dia 16 vam voler repetir la caminada cultural dels camins de l'aigua al secà que vam organitzar per primera vegada fa 8 anys. La ruta circular va tenir lloc al municipi de Tarrés. El nom de la ruta ve donada perquè és un itinerari que uneix diversos elements patrimonials privats lligats a la pedra seca i l'aprofitament de l'aigua: basses, pous, cisternes, aljubs, fonts, safareigs... Vam visitar diversos elements històrics per a fer-nos la idea de com aprofitven l'aigua per a poder treballar al camp.

Vam iniciar la ruta a les 9:00 desde la porta de l'ajuntament de Tarrés una 20a de participants.

La ruta va ser guiada per l'alcalde de Tarrés que ens va portar a visitar elements com la Font i aljub de la Comacervera, la Fontfreda, la Cisterna del Puig del Xandri, la Bassa de les Trigueres del Popalau, i d'altres.

Un cop passada la meitat del recorregut, vam fer una aturada a la Cabana del Mas d'en Ferreret per descansar, menjar i hidratar-nos, per recuperar forces i acabar la ruta.

A continuació, us adjuntem el track de la caminada i una recopilació d'imatges:

40. Ruta dels ametllers florits
10km  02/02/2022 (ARBECA)

Us presentem la Caminada Cultural “entre ametllers florits” inclosa dins del programa “caminades amb experiències d’Arbeca”

Hora de sortida: 9h al carrer del Pou, num. 33 (Arbeca)

Els que vulguin podran utilitzar pals de marxa nòrdica que us deixarem.

Ens acompanyarà un tècnic cultural que ens explicarà curiositats del territori.

Visitarem l’Ermita de Sta. Caterina i enfilarem camins i corriols fins als Vivers Jaume Pelegrí, on ens faran una breu explicació. Allí, farem un avituallament per agafar forces per la tornada.

Seguirem la ruta circular fins a una magnífica ubicació entre ametllers florits on hi haurà preparat un espectacular vermut.

Amb el preu de la inscripció es donarà 3 tiquets pel vermut.

Adjuntem enllaç amb el track i recull d'imatges de la jornada:

39. Ruta dels ametllers florits
10km  23/2/2020 (Castelldans)

La segona parada del 2020 va tenir lloc a Castelldans on vàrem descobrir la magnífica floració dels ametllers. El recorregut va passar per la SERRA DE LES FORQUES I EL TIMORELL i vam gaudir d’unes panoràmiques fantàstiques dels ametllers florits però també de tota la plana de Lleida.

El recorregut circular va tenir un total de 11km aproximadament, apte per a tots els nivells.

Després d'avituallar-nos i de recuperar forces al bell mig d’un camp d’ametllers, vam ascendir per camí fins a Castelldans de nou, tot passant per davant del cementiri i molt aprop de les restes del Castell de Castelldans.

38. Ruta dels molins
10km  15/1/2020 (Bellaguarda)

Aquesta primera parada de l'any 2020 va tenir lloc a BELLAGUARDA amb realització la RUTA DELS MOLINS.

Es tracta d'una ruta recentment senyalitzada on pots escollir diferents variants i adaptar-la a les condicions físiques de cadascú. Nosaltres vam fer una distància aproximada de 10km i amb un desnivell positiu acumulat de 180m.

Vam descobrir el següents indrets i racons:
*- LA COVA DELS GITANOS (balma).
*- ALZINA DE LA SOCARRADA.
*- FONT DE LA SOCARRADA.
*- MAS DE LA SOCARRADA.
*- MIRADOR DE LA PUNTA DE LES CAMBRES.
*- DIVERSOS MOLINS DE VENT.
*- LA COVA DEL ROS I LA FONT DE LA SALUT.
*- FONT DE LA TERRA.

Us deixem a continuació el RECULL DE FOTOGRAFIES i el TRACK del recorregut:

36. Descobrim la reserva natural de Mas de Melons
8,6km  13/4/2019 (Masia de Melons)

El DISSABTE 13 D'ABRIL va tenir lloc una nova caminada cultural per les Garrigues. En aquesta ocasió vam descobrir l’espai natural de Mas de Melons, amb un recorregut circular de 9 quilòmetres aproximadament que transcorre pels camins i itineraris de la Reserva Natural.

Gràcies a l'acompanyament i guiatge del Toni Costa (tècnic de la Llena) vam conèixer el medi natural i el paisatge característic d’aquest espai natural de secà i la fauna que s’hi amaga.
Al final de la ruta vam poder visitar el Centre d'Interpretació dels Secans de la Plana de Lleida ubicat a la masia de Mas de Melons.
Us deixem el RECULL D'IMATGES i el TRACK de la 36ª caminada cultural:

35. Pintures rupestres de la Vall de la Coma
+ arquitectura popular
 11,5km  17/3/2019 (L'ALBI)

La segona parada del calendari de les CAMINADES CULTURALS 2019, va tenir lloc el DIUMENGE 17 de MARÇ a la població de L'ALBI.

La ruta dissenyada ens portà a descobrir el terme de l'Albi i vam fer especial incís en les PINTURES RUPESTRES que podem trobar a la Vall de la Coma, declarades PATRIMONI MUNDIAL PER LA UNESCO l'any 1998 (conjuntament amb altres pintures de l'arc mediterrani de la península Ibèrica).

A través d'un recorregut circular de 11,5km vam passar per diverses CABANES DE VOLTA i vam descobrir la seva tècnica constructiva.

Com és de costum, durant el recorregut vam passar per multitud de MARGES DE PEDRA (un dels quals, està fet amb una tècnica poc comuna a la comarca (espina de peix o espiga).

Vàrem baixar fins al fons de la bonica VALL DE LA COMA per ascendir fins a les PINTURES RUPESTRES (per visitar-les, heu de concertar visita prèviament amb l'ajuntament ja que estan tancades).

De tornada cap a l'Albi, vam passar per 2 antics CORRALS DE BESTIAR. Un dels quals (el de l'arinyó) a l'interior hi trobem un pou d'aigua i un petit forn, a més de diverses eines de camp antigues.

A l'arribada al poble, i de forma opcional pels qui no tenien pressa, vam fer l'última parada cultural de la caminada amb la VISITA GUIADA AL CASTELL DE L'ALBI.

Vàrem comptar amb el guiatge i l'acompanyament de l'Isidre i del Ramon Miró.

Volem agrair especialment al Ramon, que ens va fer d'anfitrió al seu poble i que sempre és un honor comptar amb la seva presència.

Us deixem el RECULL D'IMATGES i el TRACK de la caminada cultural de les PINTURES RUPESTRES DE LA VALL DE LA COMA:

34. Descobrim el patrimoni i el paisatge
 9,5km  24/2/2019 (Granyena de les Garrigues)
Amb només 158 habitants a Granyena de les Garrigues s'hi cultiva principalment oliveres i ametllers.

El poble (366m d'altitud), situat a la riba dreta de la Vall Major conserva molts espais amb reminiscències medievals: carrers estrets i alguns casals de pedra.

Tant l'església vella com la nova corresponen a dues èpoques de prosperitat, la del repoblament i la de l'extensió de l'olivera. La de Sant Miquel (segle XVIII) llueix una bonica façana barroca i un interior neoclàssic. Es conserva encara l'antiga església, del segle XII, on destaca la senzilla façana d'estil romànic de transició.

El primer tram de ruta serà per camí, baixarem fins al bell mig de la Vall Major i seguirem direcció Torrebesses, gaudint del paisatge característic que trobem a bona part de la comarca: bancals, oliveres, ametllers (per cert, florits) i marges de pedra seca.

Ens trobarem algun element patrimonial com pot ser un pou d’aigua; i gairebé a tota la caminada ens acompanyaran les fantàstiques vistes de Granyena de les Garrigues a l’horitzó.

Remuntarem la vall i anirem ascendint entre camins. En aquest punt, gaudirem d’unes panoràmiques espectaculars. A una banda tindrem la Vall Major i la panoràmica de Granyena i a l’altra, la bonica Vall de l’auliver.

Seguirem carenant i vorejarem una enorme bassa de reg del Canal del Segarra Garrigues.
A partir d’aquí, la ruta ja descendirà de nou fins al fons de la Vall Major. Farem una breu parada per veure una bassa empedrada i ens dirigirem a les restes del molí d'oli que data de l'any 1857. Als voltants d’aquest, també descobrirem una font (fonteta) i una cabana de volta.

Finalment, ascendirem de nou cap a la població per visitar i gaudir de les “2 esglésies” (la nova i la vella com es coneix al municipi).

*- Adjuntem un recull d'imatges de la caminada del passat diumene que va tenir lloc a Granyena de les Garrigues:

*- També adjuntem el track de la ruta i us animem a fer-la de nou pel vostre compte i tornar a gaudir del terme i patrimoni de Granyena de les Garrigues:

33. Ruta de la calç
 9km  14/7/2018 (Tarrés)

El mes de JULIOL vam tornar a visitar el bonic poble de Tarrés i en aquesta ocasió, el recorregut escollit va ser la RUTA DE LA CALÇ de Tarrés.

Vam finalitzar la vesprada amb un BANY NOCTURN i amb SOPAR a la pista poliesportiva de les piscines.

La caminada va tenir una distància de 9 km aproximadament, on a través d'una ruta circular, vam poder veure diversos forns de calç del terme, alguns amb millor o pitjor estat de conservació.
Gràcies a la gran quantitat de forns que hi ha a la zona dels Plans de Tarrés, vam poder descobrir diferents tipologies constructives de forns (alçada i diàmetre diferents).

A més, dels forns de calç, vam caminar pels peus del parc eòlic de Vilobí i vam tenir la sort de veure de ben aprop els gegants aerogeneradors (100m d'alçada).

La caminada cultural també ens va permetre gaudir dels boscos de Tarrés (i en especial, del fantàstic racó de les Comes de Montgrat).

Us deixem amb un petit recull d'IMATGES de la RUTA DE LA CALÇ DE TARRÉS:

32. Ruta arqueològica per la Vall del riu Set
 8,5 km  9/6/2018 (El Cogul)

El dissabte 9 de juny vam repetir la caminada cultural del Cogul realitzada un parell d'anys endarrere.

El punt de trobada va ser al centre d'interpretació de les pintures rupestres del Cogul i a través d'un recorregut circular que inclou passar gran part de la ruta per la Vall del riu Set vam descobrir aquests paratges tant fantàstics.

El primer tram vam vorejar per dalt a la serra la població del Cogul, tenint unes vistes molt xules de la població; després vam baixar fins als peus del riu Set i ens vam dirigir fins al fantàstic mural de la Lily que podem trobar al poble.

La ruta va seguir per un llarg tram de sender, vorejant tota l'estona el riu Set (tram esquerre del riu aigües avall) fins que vam creuar-lo pel derrumbat molí fariner de Cal Civit i ens vam dirigir a les TOMBES DEL SALADAR. (cliqueu al link per a més informació d'aquests dos indrets).

El punt final a la vesprada cultural el va ficar la visita al Centre d'interpretació de les pintures rupestres de la Roca dels Moros que està declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1998.

Al finalitzar la visita guiada va tenir lloc un PICA-PICA per a tots els caminadors i caminadores assistents.

31. Ruta paisatgística per ENP els Bessons
 10 km  5/5/2018 (Les Borges Blanques)
Els Bessons és la primera serra de transició entre la part catalana de la depressió de l'Ebre i els primers contraforts de la serralada Prelitoral catalana (la serra de la Llena i el Montsant). Per aquest motiu, el relleu és força accidentat i hi destaquen els tossals, els altiplans i els racons, on s'alterna la vegetació natural dels vessants costeruts amb els conreus de secà de les zones més planeres.

El punt més emblemàtic de l'espai és el turó dels Bessons, format per dues puntes alineades en direcció nord-sud i de la mateixa altitud (594 m), superada amb escreix per la resta de turons del massís: els Marquesos (655,9 m), sostre de l'espai, la punta del Pouet (654,5 m) i el tossal del Xiveta (632,8 m).

Cal destacar-hi l'elevada presència de vegetació natural en els vessants dels tossals i serrats, majoritàriament brolles i garrigues, així com fragments de bosc d'alzina carrasca o carrascar i bosquines de pi blanc.

Tota aquesta vegetació natural es combina perfectament amb els camps i bancals d'ametllers, oliveres i vinya.

Pel que fa referència a la fauna, destaca la presència de l'eriçó, la musaranya comuna, la rata cellarda o esquirol. També hi és abundant el senglar i la guineu i últimament s'ha detectat la presència d'alguns cabirols.

Aquest paisatge vegetal agroforestal, molt obert, amb vegetació baixa i arbustiva intercalada amb els cultius de secà, afavoreix l'abundància de perdius i, sobretot, de conills, ambdós preses d'aus rapinyaires diürnes com ara l'aligot, i de rapinyaires nocturns com ara el duc, l'òliba, el mussol comú, el gamarús i el mussol banyut.

A més, aquest espai és una zona de dispersió d'individus joves de l'amenaçada àguila cuabarrada o perdiguera i de l'àguila daurada o reial procedents de les serralades prelitorals i litorals catalanes i d'altres zones mediterrànies de la península Ibèrica i del sud de França, on nidifica en les cingleres.

(font: espaisnaturalsdeponent.cat).

30. Ruta pel camí dels 7 sentits
 9 km  2/12/2017 (Cervià de les Garrigues)

En aquesta nova caminada cultural per la comarca, vorejant el riu Set, vam descobrir una una ruta on es relaciona PAISATGE I ART, obra de l'artista afincada a Cervià de les Garrigues, Marta Pruna. També vam visitar l'antic aqüeducte del frare que data del 1880 i vam seguir la ruta fins arribar al pantà de l'Albi, on vam descobrir el Pou de gel que s'hi troba.

El retorn cap a Cervià de les Garrigues va ser per un sender passant pel mig del bosc, on a una banda ens acompanyava la Vall del riu Set i a l'altra, la Vall del riu dels Gorgs i vam arribar de nou a l'aqüeducte del Frare. L'últim tram de recorregut transità pel mig de camps d'oliveres i de grans marges de pedra seca.

Durant el recorregut i de la mà de l'autora de les obres, la Marta Pruna, varem descobrir diferents escultures pròpies i aportacions que ha fet la Marta al llarg del recorregut.

La ruta circular va tenir una distància aproximada de 9km amb un desnivell positiu de 165m.

29. Ruta pel terme d'Arbeca
 10 km  25/2/2018 (Arbeca)

Donant inici al calendari de caminades culturals per les Garrigues de l'any 2018 i després de la parada hivernal, vam descobrir mitjançant una ruta circular de 10km l'ermita de Santa Caterina i l'empresa Vivers Jaume Pelegrí.
Just a l'inici del recorregut vam conèixer aquesta antiga ermita que data segons els primers documents, de finals del S.XV. Vam seguir la ruta passant per camins envoltats d'oliveres; però sobretot vam poder gaudir dels espectaculars ametllers florits que vam trobar durant el recorregut.
La ruta es va endinsar per un llarg tram de sender que ens va portar als Vivers J. Pelegrí, on allí a més de l'avituallament, el Jaume ens va explicar i ensenyar totes les instal·lacions i el procés que fan servir per a crear tantes i tantes oliveres cada dia.

28. Ruta pel camí dels 7 sentits
 9 km  2/12/2017 (Cervià de les Garrigues)

En aquesta nova caminada cultural per la comarca (2 de desembre de 2017), vorejant el riu Set, vam descobrir una una ruta on es relaciona PAISATGE I ART, obra de l'artista afincada a Cervià de les Garrigues, Marta Pruna. També vam visitar l'antic aqüeducte del frare que data del 1880 i vam seguir la ruta fins arribar al pantà de l'Albi, on vam descobrir el Pou de gel que s'hi troba.

26. Ruta pel pantà i presa de l'Albagés
 8 km  1/7/2017 (Albagés)
 La ruta  va constar de 8km, amb sortida a les 18.30h des del passeig de l'Albagés. Vam dirigir-nos al PANTÀ on allí, un responsable de l'obra (Josep Mª) ens va explicar detalladament tota la infraestructura, característiques i el funcionament de la presa i pantà.
La presa de l'Albagés, a la vall del riu Set, s'ha projectat com una peça de regulació que emmagatzema els cabals procedents de l'embassament de Rialb a través del Canal Segarra-Garrigues, punt d'inici del canal. Tindrà una capacitat de prop de 80 hectòmetres cúbics, equiparable a la presa d'Oliana. S'ha projectat com una presa de materials solts de 85 metres d'alçada sobre la llera i de 90 metres sobre els fonaments.
Vam poder veure i visitar diferents espais de la presa com:
 - LA CASETA DE COMPORTES, LA GALERIA, I EL FUNCIONAMENT DE LA CAMBRA DE COMPORTES.
- VAM PASSAR PEL SOBREEIXIDOR, PER LA CORONACIÓ DE LA PRESA i VAM BAIXAR FINS AL PEU DE PRESA on va tenir lloc l'AVITUALLAMENT.
- VAM VEURE UNA CABANA DE VOLTA durant el recorregut.
- A L'ARRIBADA a les piscines HI VA HAVER SOPAR (entrepà + beguda + gelat) + BANY NOCTURN.
  - Ruta 26: Trobareu un RECULL DE LES FOTOGRAFIES i EL TRACK de la ruta pel pantà i presa de l'Albagés:

25. Ruta per Duesaigües
 8 km  27/5/2017 (Duesaigües)

El mes de maig vam fer una RUTA ESPECIAL! I és que excepcionalment, vam realitzar una caminada cultural fora de les Garrigues.
DUESAIGÜES és un municipi de la comarca del Baix Camp i coincidint el cap de setmana del 27 i 28 de maig amb La 5a edició de la Fira Muntànyum, la fira de turisme rural i d'esports de muntanya de Catalunya tindrà lloc el dissabte 27 organitzavem a les 9.30h una ruta cultural on el recorregut escollit consta de 8km circulars amb un desnivell de 170m positius.
Vam descobrir durant la ruta, l'espectacular VIADUCTE DELS MASOS, EL PANTÀ DE RIUDECANYES i UNS ANTICS RECTADORS, UNA FONT i d'altres racons i indrets fantàstics d'aquest municipi.

A la població hi ha dos viaductes, construïts el 1889 amb pedra, amb 9 arcades un i 14 l'altre. El viaducte més llarg, el dels Masos, té una alçada màxima de 36 metres i descriu una corba. Està declarat com a element del Patrimoni Industrial de Catalunya. Durant la Guerra Civil de 1936 a 1939, Duesaigües va ser bombardejada per l'aviació nacional ja que els ponts eren objectiu militar. A la tardor de 1938 un cop finalitzada la Batalla de l'Ebre els propis republicans van dinamitar el viaducte dels Masos. Al final de la Guerra es va reconstruir, essent avui dia encara visible el tram refet.
El PANTÀ DE RIUDECANYES (on vam fer parada per a fer-hi l'avituallament) permet gaudir de la pesca. El 1904 es posà la primera pedra i va entar en servei el 1918. Al novembre de 1991 s'inaugurà l'obra de recreixement, suposà arribar al 5,2 Hm3 d'aigua embassada. Actualment l'aigua es destina als regadius de la comarca i al proveïement de diverses poblacions.

24. Ruta pel terme del Soleràs
 10km    30/4/2017 (El Soleràs)

La ruta que vam dissenyar té una distància d'uns 10 km aproximadament i vam trobar una gran varietat de contruccions de pedra seca durant la ruta pel terme.

Multitud de CABANES (com la de Cal Xeco, Cal Besso o la de Cal Xorron) i vam tenir la possibilitat de veure 3 tipologies de cabanes de volta diferent (coberta amb volta de canó, amb coberta apuntada,etc.). També ALJUBS (com el de Cal Pubillet o el de Cal Micalet) i vam veure alguna balma murada com la del Tamarit.

A l'arribada al poble de nou, vam passar pel dipòsit municipal i la cooperativa modernista on vam tastar el fantàstic oli que s'hi produeix.

23. Ruta per la Vall de Vinaixa
 11,2km i +340m de desnivell
1/4/2017 (Vinaixa)

L'espai d'interès natural VALL DE VINAIXA està situat al nord-est de les Garrigues i té una superfície de 3.024 hectàrees on hi ha una combinació de paisatge agrícola i forestal (Termes municipals de: Vinaixa, Tarrés, Fulleda, Omellons, Espluga Calba, Vimbodí i Vallclara).

Les diverses fondalades drenen les aigües cap al torrent de Vinaixa, on neix sota el turó de l'Hospital, a Tarrés. Passa pel nord del nucli de Vinaixa i segueix un traçat en sentit nord-oest fins que a les Borges Blanques queda pròpiament format el torrent de la Femosa, afluent per l'esquerra del Segre.
El dissabte 1 vam donar la benvinguda a l'abril amb una nova caminada cultural; aquest cas vam descobrir i gaudir de la LA VALL DE VINAIXA (espai catalogat d'interès natural).

La RUTA PAISATGÍSTICA va tenir una distància de 11,2km aproximadament i uns 340m de desnivell positiu.

Durant el recorregut vam passar pels fondos de la vall, envoltats de boscos de pi blanc, conreus d'ametllers, oliveres, cereals i vinyes i gaudint d'unes grans vistes d'aquest indret natural de gran valor.

A mig recorregut, vam arribar als peus del PUIG (curiós tossal que s'alça del no res) i vam fer l'ascensió fins als 520m d'alçada que té i que gràcies a un sender que han netejar i habilitat l'ajuntament de Vinaixa, permet fer l'ascensió i gaudir d'unes vistes de 360º de tota la Vall de Vinaixa als nostres peus i de bones vistes del Pirineu, de la serralada de la Llena, de les muntanyes de Prades i de tota la plana i de la ciutat de Lleida.

De tornada de nou cap a Vinaixa vam parar a veure i conèixer 2 cabanes (una de llosa del Víctor Guasch i una de volta del Joan Miró) i un aljub.

A l'arribada al poble, vam passar pel cementiri i pel fantàstic carrer/raval de les flors de Vinaixa. Seguidament vam visitar l'església de Sant Joan Baptista, construïda l'any 1301, que és d'estil romànic amb fortes influències cistercenques. I als peus de l'església vam entrar al refugi antiaeri que podem trobar-hi.

22. Ruta de la pedra
7,8km (la Floresta)
 26/02/2017

La petita població de la Floresta (a tans sols 4km de les Borges Blanques) va acollir la 22ª caminada cultural per la comarca, on la pedra va tenir un protagonisme ben rellevant durant la ruta ja que vàrem visitar el fantàstic CASTELL (edifici catalogat com un Bé Cultural d'Interès Nacional), EL POU DE GEL, ELS RENTADORS i una EXPOSICIÓ DE TREBALLS ARTESANALS a partir del treball de la pedra dels mestres picapedrers.

Durant el recorregut de 7,5km, vam passar per la Vall de les Teixeres, fent parada a 2 cabanes de volta, vorejant el canal Segarra-Garrigues i passant per davant d'una explotació/cantera d'on s'extreu la fantàstica pedra de les Garrigues (utilitzada entre molts usos, per la contrucció de la Sagrada Família).

21. Ruta de la Guerra Civil
7,5km (La Granadella)
 17/12/2016
 La Granadella, com a punt important durant la Guerra Civil a la comarca i com a municipi on van tenir lloc aferrissades batalles entre nacionals i republicans, no podia tenir una altra temàtica que la batalla del 1936-1939.
La ruta de 7,5km contava de diferents punts d'interés per a fer-hi una parada. Vam passar per dos grans balmes murades que utilitzaven la gent per a refugiar-se durant la guerra civil, vam veure dos basses empedrades, el pou de la vila, un aljub a la roca i l'ermita de Sant Antoni Abad.
I de tornada al poble, ens van sorpendre, arrestar i portar fins a la plaça de la vila un grup armat.
Vam  acabar el matí, gaudint i veient la IV recreació dels bombardejos.
 - Ruta 21: Imatges de la ruta: Ruta de la guerra civil.
- Enllaç del track de la ruta.

20. Descobrim el món de l'oli
6,5km (Juncosa de les Garrigues)
 26/11/2016
 Dissabte 26 de novembre, coincidint amb la fira de l'oli i productes artesans de Juncosa de les Garrigues, vam organitzar (juntament amb la cooperativa agrícola de Sant Isidre, l'ajuntament de Juncosa i el Centre d'Estudis de les Garrigues) la 20ª parada del programa on vam descobrir de primera mà, tot el MÓN DE L'OLI.
La ruta va comptar amb un recorregut circular on com és de costum, transitava per camins i corriolets envoltats d'oliveres, ametllers i dels elements arquitectònics típics de la comarca.
Vam caminar per paratges tranquils i encantadors, i qui va voler, també va poder descobrir la marxa nòrdica. Com a NOVETAT, vam canviar l'avituallament típic per un fantàstic esmorzar al mig del camp amb carn a la brasa. Vam poder conèixer en una finca com es cullen, mitjançant maquinària, les olives actualment i també vam poder practicar i descobrir com es cullen amb arpeta. Finalment, el matinal va concloure fent una visita al molí d'oli per veure tot el procés per on passen les olives per acabar convertin-se en el preuat oli d'oliva verge extra.
I per complementar la visita al molí, ens vàren preparar un petit tast d'oli guiat per descobrir i conèixer les propietats del nostre fantàstic oli d'oliva.

19. Ruta dels molins
11,7km (Bellaguarda)
 23/10/2016
70 van ser els caminadors/es, garriguencs i no garriguencs, que van descobrir el terme i els fantàstics paisatges que tenen al poble de Bellaguarda.
 El recorregut, una mica més llarg que l'habitual, va tenir una distància de 11,7km i +260m de desnivell positiu. Vam anar descobrint algunes coves i balmes murades (com la cova dels gitanos, la cova de la salut, la del Vendrell o la cova de la font de la terra).
També vam gaudir de les meravelloses i sorprenents vistes des de diversos miradors on s'observa gran part del territori proper com la serra del Montsant, la serra de la Llena, els Ports de Tortosa Beseit, el pantà de Ribar-roja, Flix i Ascó o Almatret.

Vam fer parada a un antic mas (Masia de la sucarrada) on s'hi conserva el nom de Bellaguardia i als peus del mas, hi ha la bonica font de la sucarrada.
El recorregut també va passar pel pou de la Vila, l'alzina de la sucarrada, per l'estació de bombeig i l'embassament, aljub del Perico, vam entrar a una cabana de volta, per la cabana on hi ha un sorprenent fòssil de petxina a la roca i vam acabar a la cooperativa degustant el fantàstic l'oli d'oliva verge extra.
- Ruta 19: Imatges de la ruta: ruta dels molins de Bellaguarda.
- Enllaç del track de la ruta.

18. Caminada de les Besses
8,5km (Cervià de les Garrigues)
 02/07/2016
El passat dissabte 2 de juliol unes 50 persones ens vam reunir per anar a descobrir junts l'antic poblat de les Besses.
Vam fer un recorregut d'uns 9km ja que vam vorejar per tot el municipi de Cervià fins arribar a la primera parada, les Besses. Allí vam poder prendre un petit refrigeri per sobreportar la calor. Després d'una gran explicació sobre l'Antic poblat, ens vam dirigir a l'Ermita de les Besses, on hi vam poder entrar i visitar-la.
Com que s'anava fent cada cop més fosc, vam decidir tornar a empendre la marxa per tornar a Cervià i poder sopar un bon entrepà i gaudir d'un bon bany nocturn a les piscines municipals. El grup s'ho va passar tant bé que fins i tot en acabar de sopar van jugar unes quantes partides de bingo que els del bar de les piscines organitzen cada dissabte a la nit! Una gran tarda-nit!

* Àlbum de fotos.
* El track i més imatges de la ruta (gentilesa d'Albert Palau).

17. Descoberta de la reserva natural del Mas de Melons
12,5km (Castelldans)
29/05/2016

El passat diumenge dia 29 el programa de les caminades culturals va fer parada a la població de Castelldans! Vàrem descobrir l'espai de la Reserva Natural Parcial de MAS DE MELONS i vam visitar el mas més important de la zona, el MAS DE MELONS.
La ruta constava de 12,5km i +140m de desnivell.

La ruta es va iniciar al passeig de Castelldans i ens vam dirigir cap al Pla de les Moles. La tranquil·litat, la calma, el vent i el paisatge de secà ens van acompanyar durant tot el matí. Durant el primer tram del recorregut vam gaurdir d'unes fantàstiques vistes de tot el Pirineu i Pre-pirineu a una banda i de la Vall de Matxerri a l'altra.

La primera parada de la ruta va ser un petit turonet on vam tenir una gran panoràmica del terme i com no és estrany, va ser l'escenari d'una aferrissada batalla durant la guerra civil i on actualment encara si pot observar la trinxera que hi havia i el niu de les metralladores.

Als peus del turó, vam descobrir la font del clinc-clinc (actualment esfonsada parcialment).

La ruta va seguir entre camins per dirigir-nos fins al Mas de Melons.

El mas de Melons és una masia que ha estat restaurada i adequada gràcies al projecte Secans i que permet ésser un punt d'informació i d'exposició d'aquest espai i conèixer les diferents espècies d'aus que hi podem trobar.

PODEU VEURE LES IMATGES DE LA RUTA:
- CLICANT A CONTINUACIÓ (AQUÍ!).
- El track de la ruta.

- Imatges de la ruta (gentilesa de l'Albert Palau).
- Imatges de la ruta (gentilesa de Ramon Miró).
- Enllaç del track de la ruta i la crònica (gentilesa de l'Albert Palau).

16. Ruta: descobrint els Torms
11km (Torms)
24/04/2016
Els Torms va ser l'escenari on va tenir lloc la 16ª caminada cultural per la comarca. Un recorregut circular d'uns 11km aproximadament i +250m, on com és habitual en aquestes rutes, vam trobar alguns elements típics i que caracteritzen la comarca com són les cabanes de volta, les oliveres, els marges de pedra seca, fonts, coves i unes vistes magnífiques de les valls i pobles propers.

Vam descobrir la cova del Reig (font), una cabana de volta amb un gran pi a sobre, un fantàstic aljub, vàrem gaudir de les vistes de la vall del Salt i de la Vall de l'auliver durant gran part de la ruta. Vam passar pels peus del turó de la punta de la donzella (on té una petita llegenda).

A l'arribada al municipi, vàrem visitar l'església del municipi i l'escola de la Mancomunitat que fou construïda l'any 1918, és un dels llocs més emblemàtics de la vila. El centre va ser un dels quatre que la Mancomunitat de Catalunya havia establert segons les directrius pedagògiques més avançades de l'època.

PODEU VEURE LES IMATGES DE LA RUTA:
- CLICANT A CONTINUACIÓ (AQUÍ!)
- El track de la ruta (gentilesa de l'Albert P.)

- IMATGES DE LA RUTA (gentilesa de l'Albert P.)

15. Ruta dels miradors i les fonts
9km (Fulleda)
13/03/2016
La ruta dels miradors i les fonts de Fulleda realitzada el diumenge dia 13 de març va ser un gran matí gairebé primaveral, combinant activitat física i paisatge ja que durant els 9km circulars que va constar la ruta, vam poder contemplar unes vistes meravelloses des d'un dels punts més alts de la comarca.

Vinyes, oliveres, ametllers florits, marges de pedra, fonts, cabanes i sobretot, boscos frondosos de pins, van ser el companys de ruta durant la 15a caminada cultural per les Garrigues.

Durant el recorregut farem diferents parades per descobrir les fonts i els miradors que ens trobarem durant la ruta. La primera, la font de les Ventoses, on antigament servia tan per al consum humà com per a l’animal. Seguint el recorregut pel fondo dels pous vam anar guanyant alçada progressivament fins a trobar-nos amb la font de la Marieta. És un espai d’ombra, amb dos tauletes per a recuperar forces i una font amb una bassa per a refrescar-se.

La següent parada va ser el mirador de les Garrigues que es troba a 560m d’altitud i des d'on es gaudeix d'una àmplia visió panoràmica del fondo de Vinaixa en primer pla. També tindrem una panoràmica espectacular de bona part de la meitat sud de la serralada Prelitoral catalana, en concret, les serres de Prades, del Montsant, de la Llena i dels Bessons.

Vam seguir la ruta descendint en direcció al poble de Fulleda per tornar a passar de nou per la font de les Ventoses on abans de visitar l'antic molí d'oli restaurat recentment, vam visitar el mirador dels Pirineus, on amb un dia clar es regala a la nostra vista una espectacular panoràmica de tot el Pirineu i Prepirineu. I és que des del mirador dels Pirineus tenim unes vistes fantàstiques, on entre molts altres indrets si el dia ens ho permet, podrem veure el punt més alt de Catalunya (la Pica d’estats), el Puigmal, el Mont Perdut i al nostres peus, veurem la conca de la Femosa que recull les aigües dels fondos de les serres de Vilobí i del Tallat.
Acabarem la ruta dels miradors i de les fonts amb una visita obligada, a l'antic molí d'oli per conèixer com funcionava antigament aquest molí.

Volem agrair a les 85 persones vingudes d'arreu, moltes de fora la comarca i us animem a fer la ruta i a visitar lliurement de nou el municipi de Fulleda.

Us adjuntem un Enllaç del track de la ruta (gentilesa de l'Albert Palau).

14. Ruta de la fira de l'oli
5 km
16 de novembre de 2015
El dissabte dia 16 de gener i coincidint amb la 53a Fira de l'oli (qualitat verge extra i Les Garrigues) que va tenir lloc a les Borges Blanques vam organitzar una nova caminada cultural per la comarca.
Aquest cop la ruta es va centrar en descobrir la capital de la comarca més a fons i les seves particularitats tot visitant els carrers més rellevants i simbòlics de la vila i el Parc de la Font Vella.
La ruta també va incloure una visita a l'espai Macià; és un centre d’interpretació de la figura de Francesc Macià. A l’Espai Macià es mostra, recupera, i difon el patrimoni documental, gràfic, audiovisual i sentimental lligat a qui va ser una figura rellevant de la història de Catalunya.

13. Ruta de l'oli de Juncosa
8 km
28 de novembre de 2015
Dins del marc de la 8ª fira de l’oli i de productes artesans de Juncosa de les Garrigues va tenir lloc la 13a caminada cultural per les Garrigues.
La ruta de l’oli tenia com a objectiu conèixer de primera mà el patrimoni més gran que tenim a la comarca, l’olivera i el seu preuat oli d’oliva.
La ruta es va iniciar visitant la plaça del mig del món, ja que segons conta la llegenda, quan Déu nostre Senyor féu el món, posà el compàs damunt de Juncosa, el féu voltar i sortí el món ben rodó i amb Juncosa al bell mig.
La caminada va seguir amb una ruta circular d’uns 8km aproximadament envoltats de l’autèntic paisatge que ens caracteritza, on vam trobar murs de pedra seca que separen els bancals, terra aspra, envoltats d’oliveres carregades i esperant a ser collides i camins pràcticament deserts.
Durant la ruta, vam fer dos parades; en una finca vam veure com és la recol·lecció de les olives actualment amb maquinària mitjançant un vibrador. I a l’exterior de la cooperativa vam veure i els que van voler, van poder practicar com és la recol·lecció manual amb arpeta.
Després de veure i conèixer les dos formes de recol·lecció vam fer una visita guiada per descobrir els diferents processos que fan possible extreure, de les olives arbequines que hem collit, el preuat oli d’oliva verge extra. Un total de 44 persones d’arreu, van assistir a la 13a caminada cultural per la comarca.

12. Ruta dels paisatges de l'oli
(Bovera) 10,4km
25 d'octubre de 2015
Bovera, una petita població d'uns 340 habitants al sud-oest de la comarca i que limita amb la Ribera d'Ebre va ser l'escenari de la 12a caminada cultural per la comarca.
Un lloc tranquil, rural i amb paisatges encantadors envoltats completament d'oliveres.
La ruta dels paisatges de l’oli va comptar amb 70 persones vingudes d'arreu (41 de les quals de fora de la comarca i de poblacions ben diverses com Torrebesses, Lleida, Mollerussa, Vilanova de Bellpuig, Agramunt, Bell-lloc d'Urgell, Linyola, Vallverd o Torrefarrera).
Van ser en total uns 10,4 km circulars, passant per camins i antics pas d'animals on ens va acompanyar tot el recorregut meravelloses vistes de la vall de Bovera i de la vall de l'Ebre.
Durant el recorregut vam trobarem diferents punts patrimonials i de gran interès com diversos aljubs completament restaurats. L’aljub del Melchor, el de l’Amado i el del Severino, on té una característica peculiar i és que a la part superior de la construcció hi ha un espai per a dormir-hi.  També vam visitar el pou de l'hort on vam veure el sistema que feien anar per extreure l'aigua.
Una de les parades més sorprenents va ser veure l’espectacular i gegantina olivera de l’Amado centenària (o qui sap si mil·lenària).
L’última parada cultural de la ruta va ser descobrir un forn de Ginebró completament restaurat i conèixer per a què servia i quin sistema s’utilitzava per extreure el preuat oli de ginebró.
La ruta va finalitzar amb un tast d’oli D.O.P les Garrigues de la cooperativa de Bovera acompanyat de torradetes i olives.

- *Us deixem el track de la ruta (gentilesa de l'Albert Palau)

11. Ruta per l'Espluga Calba (Espluga Calba)
8km
20 de setembre de 2015
Després de la parada de l'estiu, el programa de les caminades culturals per la comarca s'ha tornat a engegar de nou. El poble protagonista en la onzena caminada ha estat l'Espluga Calba. El recorregut va ser una ruta de 8km aprox. on gran part del camí transcorria entre els nombrosos bosquets de pins i els conreus de secà típics de la comarca. La caminada va continuar amb una visita guiada a l'església de Nostra Senyora de la Immaculada Concepció, on destaquen els impressionants frescos obra de l'artista Josep Minguell. També trobem a la façana principal de l'església una imatge de la Immaculada Concepció, patrona de la vila. I com a punt final de la ruta, al bell mig del poble hi ha el majestuós castell de pedra, del segle XIII, on es pot visitar l'Aula Magna, antic punt de trobada de l'orde de Sant Joan de Jerusalem; abans d'entrar-hi es pot admirar un fresc que representa la donació de la primera Carta de Població de l'Espluga Calba. Al Pati d'Armes podem veure una gran pica de pedra que es feia servir per guardar l'oli; també hi ha la sala de l'Orde de Malta, una sala d'exposicions i un museu de la pagesia.
A més, dins les instal·lacions del castell, hi trobarem l'espai Antoni Ferrer. És un espai cultural dedicat a la memòria de l’espluguenc, que l’any 1493 va acompanyar Cristòfor Colom en el segon viatge a Les Antilles. Antoni Ferrer,  va ser un català, natural de l’Espluga Calba que viatjà a Amèrica en el segon viatge de “Cristòfor Colom”, que va sortir des del port de la ciutat  catalana de Barcelona l’any 1493.
- *Us deixem el track de la ruta (gentilesa de l'Albert Palau)

10. Ruta: els camins de l'aigua al secà
(Tarrés) 8,5km
27 de juny de 2015
Coincidint amb la desena caminada cultural per la comarca i a causa de les altes temperatures que tenim a la plana de Lleida durant els mesos d’estiu vam decidir canviar el format de les caminades culturals i fer la caminada del mes de juny al vespre i complementar-la amb un sopar a la fresca i un bany nocturn a les piscines. El nou format va tenir una gran resposta entre els assistents a la ruta que finalment van ser 119 persones vingudes tant de fora com de la comarca.
El dissabte dia 27 va ser l’elegit per dur a terme una nova caminada per les Garrigues, lligant cultura i activitat física. La ruta circular va tenir lloc al municipi de Tarrés i va ser una “pre-inaguració” d’una ruta molt interessant i que ben aviat serà permanent al municipi i estarà marcada amb diferents panells informatius. Els camins de l’aigua al secà va ser el nom de la ruta  i és un itinerari que uneix diversos elements patrimonials privats lligats a la pedra seca i l'aprofitament de l'aigua: basses, pous, cisternes, aljubs, fonts, safareigs... Fins a mitjans del segle XX, la gent del poble anava majoritàriament al camp a treballar amb animals, aquests elements d'aprofitament de l'aigua que es recollia sobretot amb la pluja permetien als pagesos abeurar als animals i ells mateixos durant les llargues jornades de treball.
Als anys 50 i 60 es generalitzen dos fenòmens que fan caure en desús aquests elements patrimonials: primer, la mecanització del camp, que ja no fa necessari fer ús de basses o cisternes per abeurar els animals. Segon, la emigració cap a les ciutats deixa molts camps erms i per tant basses, pous, etc en desús. Tot plegat comporta que amb els anys aquests elements molts d'ells fets amb pedra seca cauen en l'oblit i es deterioren.
Al mateix temps que es recuperen elements patrimonials de propietat privada però que restaran visitables per tothom, com són les basses, pous, cisternes, rentadors, etc, també s'han recuperat camins i fonts públiques. Són camins de pas d'animal o carrerades de bestiar, que pel mateix motiu que s'han explica van caure en desús.
En resum,vam fer un interessant recorregut circular de 8,5 km pel secà de les Garrigues, veient pous, cisternes, basses, aljubs, rentadors, fonts i marges de pedra seca completament restaurats i que transcorre per antics camins que eren pas d'animal (carrerades).
Una vegada finalitzada la ruta, com a novetat també va tenir lloc un sopar a la fresca i un bany nocturn a les piscines municipals fins a la mitjanit. Una vesprada molt interessant.

9. Ruta del Vilosell: encant per descobrir
(11,5km)
 24 de maig de 2015

El diumenge 24 de maig coincidint amb eleccions municipals als diferents ajuntaments, va tenir lloc la novena caminada cultural per les Garrigues.
Aquesta vegada va ser a la petita població del Vilosell on la ruta tenia com a nom: encant per descobrir. I la veritat és que el Vilosell i el seu entorn ens varen fascinar de valent.
La marxa va tenir inici a la plaça de les Pobles i on una quarantena de persones no es van voler perdre aquesta nova proposta de conèixer un nou espai de la comarca.
La ruta, una de les més llargues que hem fet fins ara, va tenir un recorregut aproximat d’uns 11,5km i amb un desnivell d’uns +200m. El primer tram va transcorre per un estret sender que ens va dur fins a la verge Vall del riu Set. Poc a poc vam deixar el riu Set i la seva vegetació endarrere i varem guanyar altitud, on les oliveres, els marges de pedra seca i les cabanes de volta van ser els companys de viatge durant la resta del recorregut.
A mitja ruta vàrem visitar la gran cova del Cintet i l’espai de la font de la Teula on vam fer l’avituallament per a recuperar les forces.

A l’arribar al Vilosell vam tenir l’oportunitat de visitar un antic forn de pa que està totalment restaurat i que, fins i tot, manté tots els estris i màquines.
La visita guiada pel Vilosell va seguir visitant els racons més emblemàtics del petit municipi com també varem fer una visita a l’església de la població i al “mirador del castell”, on es contemplen unes vistes excepcionals de tota la serra de la Llena. Finalment vam gaudir dels carrers estrets i empedrats típics d’una població medieval com és el Vilosell i varem finalitzar la visita a l’Ermita que hi ha a la plaça de les Pobles (antiga bassa d’aigua).
Des de l’organització volem agrair a tots i cadascun dels assistents i volem fer un agraïment especial al Jordi (alcalde del Vilosell) per deixar-nos gaudir del forn de pa i per la col·laboració que han tingut en la ruta.

8. Ruta Art+borètum (la Pobla de Cérvoles)
(9km)
26 d'abril de 2015

El diumenge 26 d’abril la Pobla de Cérvoles va ser l’escenari d’una nova caminada cultural per les Garrigues organitzada conjuntament entre el Consell Esportiu i el Centre d’Estudis de les Garrigues.
De nou va ser un matí excel·lent on la resposta de la gent va ser una altra vegada fantàstica amb 115 persones assistents a la caminada.
El temps finalment va aguantar i vam poder gaudir d’un temps primaveral ideal per a caminar i practicar activitat física.

Destacar la gran assistència de participants vinguts de fora de la comarca (el 64%). És una xifra important i significativa  ja que promocionem i donem a conèixer la comarca a la gent de fora de les Garrigues. El llocs d’origen van ser poblacions tant variades com Mollerussa, Linyola, Lleida, Puigverd de Lleida, Torredembarra, Llardecans, Tarragona, Fondarella o Alguaire.
La ruta s’anomenava Art+borètum i fent honor al títol de la marxa vam descobrir l’espai de l’arborètum de les Garrigues Dr. Barberà i les instal·lacions del celler Mas Blanch i Jové on es troba la Vinya dels Artistes.
La ruta circular de 9km va transcorre inicialment per camins i algun corriol vorejant la Serra de la Llena amb pocs desnivells. A mig recorregut vam fer l’avituallament i la visita guiada a l’espai de l’arborètum. El Josep Bochaca ens va explicar i ensenyar la gran varietat d’arbres que podem trobar en aquest magnífic espai i és que trobem arbres de totes les altituds i de tots els indrets. Un espai molt recomanable per a visitar i ho podeu fer sempre que vulgueu ja que l’entrada és lliure i gratuïta.
La següent parada va ser la Vinya dels Artistes que es troben dins les instal·lacions del Celler Mas Blanch i Jové. I és que impacta veure diferents escultures entre les vinyes. Caminant entre les vinyes podem trobar una barqueta que va deixar el Carles Santos navegant damunt d’una alzina (La Sargantaneta) o entre moltes altres escultures, trobem un gran orgue (l’orgue de Camp de Josep Guinovart). I és que vinyes i escultures a l’aire lliure és una fusió magnífica i impactant.
L’última parada de la ruta va ser dins les instal·lacions del celler on vam fer una degustació dels grans vins blancs, rosats i negres que produeix el celler Mas Blanch i Jové. Vam poder degustar el Saó blanc, Saó rosat, el Petit Saó i el Saó Expressiu i tot acompanyat amb torrades i oli D.O.P les Garrigues; tot una meravella per al paladar.
Des de l'organització volem agrair la col·laboració i la rebuda del Celler Mas Blanch i Jové, de la fundació de l’arborètum de les Garrigues Dr. Barberà i de l’ajuntament de la Pobla de Cérvoles.

7. Ruta arqueològica per la Vall del riu Set (El Cogul)
(7,2 km)
15 de març de 2015
La setena caminada cultural per les Garrigues va tenir lloc el diumenge 15 de març a la població del Cogul. Un total de 101 caminadors i caminadores de totes les edats van gaudir d’un matinal ideal de primavera on vam  descobrir el conjunt i l'espai de les pintures rupestres, una balma, les tombes del Saladar i l'església parroquial de la Vila.
Va ser una ruta circular de 7,2 km la que ens va portar a descobrir aquests quatre punts d’interès programats. Molts dels participants van voler provar i conèixer què és la marxa nòrdica i van gaudir del recorregut utilitzant els pals específics de marxa nòrdica que des del Consell Esportiu prestem en aquestes caminades.
El primer tram del recorregut transcorria per un sender que ens va portar a una gran balma, que tot i la vegetació que hi ha, encara es podia veure perfectament com és són interiorment aquestes construccions naturals i que anys endarrere van ser habitades.
La següent parada van ser les Tombes del Saladar, un espai on hi ha un gran nombre de tombes cavades a la roca i on encara s’aprecien perfectament les formes de les tombes.
La tercera parada del dia, i la més rellevant va ser al centre d’interpretació de les pintures rupestres del Cogul. En aquest espai també va tenir lloc l’esperat avituallament de la ruta, on vam comptar amb el suculent pa torrat amb oli D.O.P les Garrigues gentilesa dels dos molins d’oli que compta la població.
Les voluntàries de l’associació Amics de les pintures rupestres del Cogul ens van endinsar mitjançant les explicacions, l’exposició i la visita a la Roca dels Moros en la història d’aquestes pintures i en la vida dels nostres avantpassats. Un espai molt recomanable per a visitar.
Finalment l’última parada de la ruta va ser a l’església parroquial de la Mare de Déu de l’Assumpció on la Sra. Francesca Agustí ens va explicar els trets més característics de l’església del Cogul com també una pinzellada de la història del mateix espai sagrat.
Volem agrair la col·laboració de l’ajuntament del Cogul com també especialment la col·laboració de les voluntàries de l’associació Amics de les pintures rupestres del Cogul per endinsar-nos en aquest meravellós espai sobre les pintures rupestres.
Collage de la Ruta arqueològica per la Vall del riu Set
6. RUTA DE LA GUERRA CIVIL
(LA GRANADELLA)
 (10,5km)
22 de febrer de 2015

El passat diumenge dia 22 de febrer va tenir lloc a la Granadella una nova edició del programa que lliga activitat física i cultura que són les caminades culturals a les Garrigues.
En aquesta ocasió el centre d’interès de la caminada era la Guerra Civil espanyola a les Garrigues. Va ser un èxit total de participació i ja el divendres vam haver de tancar les inscripcions online; finalment van ser 125 caminadors i caminadores de totes les edats els qui van poder gaudir d’aquesta interessant ruta de la Guerra Civil.
Va ser un matí complet on els membres del Centre d’Estudis de les Garrigues (Josep M. Navàs i l’ Isidre) ens van preparar una ruta circular d’uns 10km i +295m on en tota la ruta vam tenir unes vistes d’ocell espectaculars de la Ribera d’Ebre, del Priorat i del Montsant. I és que una vegada arribes al Coll de Bovera et quedes meravellat de les majestuoses vistes que té la Granadella.
Durant la ruta vam descobrir multitud de coves amagades que servien per a refugiar-se els habitants de la població durant els durs bombardejos que hi van haver al desembre del 1938.
També vam trobar un preciós aljub que recollia l’aigua de la pluja i finalment vam arribar a un turonet estratègic on encara es conserven algunes trinxeres i que van ser testimonis de durs combats i és que la Granadella va ser un punt de resistència molt fort durant la Guerra Civil; fruit d’això trobem multitud de turons i de serres on avui dia, encara si troben gran nombre de trinxeres entre els matolls.
Però el plat sorpresa del dia el vam tenir a mig recorregut on entre els matolls i les pedres van baixar de la muntanya un grup de guerrillers disparant i simulant que tiraven granades de mà. La sorpresa que vam tenir va ser majúscula i  fins i tot un dels caminadors pensant-se que eren caçadors va agafar una pedra i gairebé els hi tira. Tret del primer ensurt, vam gaudir de la sorpresa en majúscules que el Josep M ens havia preparat. Es tractaven del Grupo de Recreación Histórica del Ejército del Ebro i que ens van fer reviure per uns moments la batalla que hi va haver per aquells mateixos turons ara fa gairebé 77 anys.
A l’arribar de nou a la vila i per completar la Ruta de la Guerra Civil va tenir lloc una visita guiada al refugi antiaeri soterrani del poble on tenia cabuda per a unes 100 persones i que a sobre del refugi hi ha uns dos metres de roca, cosa que fa impossible que les bombes afectin a la població que està refugiada dins.
Finalment va tenir lloc una visita a l’exposició sobre la Guerra Civil a les Garrigues (1936-1939) i que compta amb un gran nombre de fotografies, cartells i de material militar que es va utilitzar durant la Guerra Civil a la nostra comarca. Vam poder veure cascs, fusells i diferents materials que han estat recuperats.
Des del Consell Esportiu de les Garrigues i des del Centre d’Estudis de les Garrigues volem agrair de tot cor l’assistència de tots els caminadors i caminadores.
També com no, agrair a la Cooperativa de la Granadella  pel suculent pa torrat amb oli d’oliva verge extra D.O.P Les Garrigues que ens van preparar i també a l’Ajuntament de la Granadella per la difusió i la col·laboració en la caminada cultural.
Des d’aquí també volem agrair al Som Garrigues pel document que ens van proporcionar i que vam repartir per a tots els participants on es detallen la successió de la Guerra Civil a les Garrigues i sobretot al Grupo de Recreación Histórica del Ejército del Ebro per fer-nos vibrar amb la seva excel·lent recreació.
Us deixem una interessant crònica publicada al SomGarrigues fa uns dies sobre la resistència republicana i la ocupació franquista a les Garrigues durant l'hivern del 1938-1939 on la Granadella va ser un important focus bèl·lic (cliqueu aquí)

5. RUTA DE LA FIRA DE L'OLI
(Les Borges Blanques)

(8,5km):
17 de gener de 2015

El dissabte dia 17 de gener i dins del marc de la Fira de l’oli qualitat verge extra de les Borges Blanques (52ª Fira de les Garrigues) vam realitzar la cinquena caminada cultural de la temporada.
Tot i el handicap de les baixes temperatures que són habituals per al mes de gener, unes 15 persones, algunes vingudes de fora de la comarca i de poblacions diverses com Olesa de Montserrat, Lleida o bé Mollerussa,  van conèixer l’espai de l’ermita de Sant Salvador i gràcies al president de l’associació amics de Sant Salvador i a un membre del centre d’estudis de les Garrigues (l’ Isidre), ens van introduir a la historia i a la funcionalitat que tenia anteriorment l’Ermita.
Després de recuperar forces amb l’avituallament típic que trobem a cada una de les caminades culturals, vam continuar la ruta fins a l’interessant centre de descoberta de les Garrigues (el mirador), on a través de diferents audiovisuals amb les oliveres, els ametllers i la pedra com a centre d’interès vam conèixer diferents peculiaritats, tradicions i orígens de la comarca de les Garrigues.
Un espai molt recomanable per a visitar-lo els qui no ho heu fet mai i així descobrir i endinsar-te dins la comarca.
Finalment vam acabar la caminada cultural a fora del recinte firal, on els participants que ho van desitjar, van poder anar a visitar la fira de l’oli.

4.- RUTA DE L’OLI:
(JUNCOSA DE LES GARRIGUES)
(11km)
 13 de desembre de 2014

El dissabte 13 de desembre vam realitzar la quarta caminada cultural del projecte. Inicialment estava previst fer-la el dissabte dia 29 de novembre dins del marc de la VII Fira de l’oli de Juncosa de les Garrigues, però per causes meteorològiques vam haver d’aplaçar la ruta.
Va ser una sortida ben complerta ja que el recorregut va ser d’uns 11 km on de la mà dels dos membres del centre d’estudis de les Garrigues que ens acompanyaven, vam conèixer i descobrir diferents elements i construccions típiques de la comarca com cabanes de volta i balmes. A part de l’avituallament a mig recorregut que sempre trobem  en aquestes caminades culturals, aquesta vegada la cooperativa de Sant Isidre de Juncosa ens va preparar unes suculentes torrades amb el seu espectacular oli verge extra. Finalment vam acabar la ruta visitant el nou molí de la cooperativa on vam conèixer el procés d’elaboració de l’oli.
 Moltes gràcies a tots i a totes les assistents a la caminada; com també volem agrair a l’ajuntament i a la Cooperativa de Sant Isidre de Juncosa per la col·laboració que han tingut en la caminada.
Ens veiem el dissabte dia 17 de Gener a les Borges Blanques on us tenim preparada la propera caminada cultural.

3.- RUTA DE LA QUARTA SÈQUIA DEL CANAL D'URGELL I VISITA A L'EXPOSICIÓ SOBRE MINFERRI
(8,5km)
26 d'octubre de 2014
El diumenge 26 d’octubre es va dur a terme la tercera caminada cultural que lliga l’activitat física i la cultura amb la finalitat de donar a conèixer diferents racons emblemàtics i alhora desconeguts de la comarca de les Garrigues.
La sortida es va realitzar a Juneda on vàrem  visitar i descobrir la ruta de la quarta sèquia del Canal d’Urgell (9 salts, segona i primera màquina), vam conèixer l’associació de la banqueta de Juneda i les tasques que desenvolupen i vam finalitzar la caminada al complex cultural visitant l’exposició sobre l’antic i preuat poblat de Minferri.
Va ser un gran èxit de participació, on unes 55 persones vingudes de diferents poblacions com Les Borges Blanques, Mollerussa, Juneda, l’Albi, Linyola, la Pobla de Cérvoles, Terrassa, Tàrrega, Castellnou de Seana o Bellpuig van participar a la sortida.
Volem destacar la gran diversitat de procedència dels assistents, ja que van venir participants tan de fora com de la comarca.
Va ser un matí molt complert, on el temps va acompanyar i vam gaudir d’uns indrets i paratges magnífics.
 Vídeo de la caminada:

2.- RUTA DEL CASTELL I EL POU DE GEL DE L'ALBI
(10km)
28 de Setembre de 2014

El diumenge 28 de Setembre vam gaudir de la I caminada cultural d'aquesta nova temporada.
Va ser un ÈXIT DE PARTICIPACIÓ, on unes 60 persones de poblacions ben diverses com Alguaire, Mollerussa, Lleida, Torregrossa, Torrefarrera, Santa Coloma de Gramenet, Juneda, Les Borges Blanques, La Pobla de Cèrvoles i L'Albi van poder descobrir i practicar la marxa nòrdica durant els 10km del recorregut, van conèixer de la mà dels dos guies turístics la història del pou del gel i del castell de l'Albi i vam passar un matí molt interessant fent activitat física i descobrint la comarca i els racons més emblemàtics de l'Albi.
Al final la pluja ens va respectar i vam gaudir d'aquesta nova iniciativa que té com a finalitat donar a conèixer la comarca i promocionar l'activitat física.
Moltes gràcies a tots els assistents.

1.- RUTA DE LES CABANES DE VOLTA DE VINAIXA
(7,5km)
30 de març de 2014
El diumenge 30 de març vam iniciar aquest nou projecte sobre les caminades culturals que ens portarà a visitar i a descobrir diferents indrets de la comarca.
La primera parada va ser a Vinaixa, on tot i la pluja que va anar caient tot el matí no ens va impedir conèixer diferents cabanes de volta i un aljub molt ben conservat. La caminada cultural va continuar fins a la població de Vinaixa on vam gaudir del magnífic carrer de les flors, vàrem visitar un fantàstic molí de propietat particular i vam acabar la caminada al centre del poble, visitant l'església romànica del s.XVI on desaca la mitja volta de mig canó i amb un absis perfectament conservat.